söndag 7 augusti 2011

Tusenbladsbakelse med bär

En regnig dag som denna (samt det faktum att semestern är slut och i morgon börjar oxveckorna igen) ville jag ha in lite sommarkänsla. Därför vankades det Tusenbladsbakelse med bär till fikat. Väldigt enkelt att göra faktiskt! De bär som jag använde var röda vinbär, björnbär, blåbär och jordgubbar. Mer sommar än så går knappt att få.


Tusenbladsbakelser

250 g färdig smördeg (vill du göra egen, så ja... varsågod)
3 msk lemoncurd
1 msk finhackad citronmeliss
2,5 dl creme fraiche
ca 400 gram blandade färska bär
florsocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Kavla ut smördegen tills den är ca 5 mm tjock (ja dom färdigköpta är ju typ så tjocka, så jag kavlade inte alls). Skär ut 8 lika stora fyrkanter. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. Grädda dom i cirka 10 minuter tills de puffat upp och är gyllene. Låt dom svalna på galler. När de är helt kalla, klyv dom försiktigt på mitten (längs med) med en vass kniv. Blanda lemon curd, citronmeliss och creme fraiche. Fördela krämen på de 8 underdelarna, lägg på bär, täck med smördegslocken. Pudra till sist över florsocker.

Tusenbladsbakelser

Detta med lemon curd var en ny upplevelse för mig. Var ju jättegott! Friskt och syrligt. Receptet hittade jag i ett gammalt nummer av tidningen Hus&Hem.

Detta blir även mitt bidrag till Månadens Sötsak på bloggen Söta saker som denna månad har temat Lättlagat.

2 kommentarer:

  1. Du måste väl mena 5 mm, inte cm, eller har jag fel? De ser mycket smarrigt ut i vilket fall som helst. Måste provas!

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt. 5 mm. Annars blir dom nog lite väl mastiga :-)

    SvaraRadera