tisdag 15 maj 2012

Min första Kinuskitårta

Markus mamma fyller år och med finsk härkomst i familjen så har det ätits en del Kinuskitårtor. Jag hade aldrig hört talas om denna tårta förut och efter att Markus bad mig baka en sådan till hans mamma så satte jag igång och googlade. Och blev nervös. Dels berättade Markus om kastruller som fått slängas efter kinuskikoket och dels berättade en del blogginlägg om svårigheter att få kinuskin till rätt konsistens.

Så - med en nyinköpt teflonkastrull och rustad med två termometrar så satte jag igång. Och det verkade bli bra. Lite bucklig blev den - men det ska väl synas att den är hemmagjord? ;)

Kinuskitårta


Tårtan äts nu ikväll och jag fick just rapport från Markus: "Kinuskitårtan var JÄTTEGOOOOOD!!!! Hon sa att den var BÄTTRE än farmors". Jag kan ju inte vara annat än nöjd med den recensionen!

Kinuski"

Dekorerade tårtan med lite sockerrosor och pärlor.

Detta var det recept jag använde till kinuskisåsen:

5 dl grädde
5 dl farinsocker

Koka tills såsen har en temperatur på 110 grader.

Jag bakade en vanlig tårtbotten (3 lika delar) och blötte den med kallt kaffe. Sedan hällde jag såsen mellan varje botten, och sen även ovanpå. På tårtans sidor "klappade" jag fast kokosflingor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar