fredag 27 juli 2012

Jordgubbssmörkräm

Smörkräm behöver inte smaka smör - denna smakar gott av jordgubb.


Jordgubbsmörkräm



2 dl florsocker
200 g rumsvarmt smör
4 msk saft från pressade jordgubbar eller koncentrerad jordgubbssaft
Lime efter tycke och smak
Röd eller rosa karamellfärg eller pastafärg

Vispa florsocker, smör och saft från jordgubbar länge. Länge! Ju längre desto bättre (tror jag.... jag har inte utmanat ödet). Tillsätt färg om du vill ha smörkrämen rosa (ja eller vilken färg som önskas). Smaka av. Om det känns för sött kan man med fördel tillsätta lite lime. Smaka av igen - men försök att inte äta upp hela bunken ;)



6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja ibland måste man variera sig - och denna var ju lite somrig så här i julis sista dagar :)

      Radera
  2. Hej.
    Kan man använda den här smörkrämen som översta lagret innan sockerpasta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sabina,
      Ja... det borde funka - men om det är en "viktig" tårta du skall göra så skulle jag testa först... Jag är lite osäker på hur sockerpastan reagerar på det "söta och sura" i jordgubbssaft och lime.

      Jag har aldrig provat.... utan bara haft denna kräm till att täcka tårtan med.

      Lycka till! Om du provar får du gärna berätta hur det gick :)

      Radera
  3. Hej! En fråga, jag tänkte göra en tårta med chokaldbottnar och en salt karamellsås, men vill friska upp den med något för att den inte ska bli så tung. Tänkte på jordgubbssmörkräm, men blir lite osäker på kombon jordgubb och salt karamell. Vad tror du? Tack för en inspirerande sida! Anna

    SvaraRadera
  4. Hej Anna!
    Ursäkta sent svar.
    Jag tror nog att det kan passa ihop men om det är en "viktig" tårta som du skall bjuda på kan du ju alltid göra små satser och prova innan.

    SvaraRadera