fredag 23 november 2012

Hemmagjorda dammsugare

Jag har en sambo som ibland kan få cravings på dammsugare. Eller säkring. Eller punschrulle. Kärt barn har många namn.

I alla fall... jag tänkte att jag skulle överraska med att göra hemmagjorda. Googlade som vanligt runt efter recept och hittade många. Följde inte ett recept till punkt och pricka utan tog lite av flera.

Hemmagjorda dammsugare


Så här gjorde jag:

100 g rumsvarmt smör (eller om man inte hinner/orkar/vill vänta på att smöret ska bli rumsvarmt så funkar det fint... för det smälter ändå av händernas värme)
1 dl florsocker
1/2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1/2 dl fiberhavregryn
1/2 dl vanliga havregryn
3 dl sockerkakssmulor från överbliven tårtbotten
2 tsk arraksessens

Till montering/dekorering
200 g marsipan
100 g mörk choklad
Pastafärg att färga marsipanen med

Börja med att smula sönder sockerkakan. Blanda sedan i resterande ingredienser och blanda med händerna. Låt smeten vila i kylskåp en stund, typ en timme.

Färga marsipanen om så önskas. Kavla ut till en rektangel (om man vill och har verktygen är det fint med mönster i marsipanen).

Forma smeten till korvar som du sedan rullar in marsipanen i... ja du fattar. Doppa ändarna i mörk, smält choklad.

Hur många blir det? Ja... vill man ha stora, små, tjocka, smala, långa, korta? Mina var rätt korta och tjocka och blev 6 stycken.

Étt tips är att rulla i smeten i plastfolie och sen låta dom stelna i kylen:



Blev dom goda? Ja... min dammsugargalne pojkväns kommentar var: "Bättre än alla köpta jag nånsin smakat". Maria nöjd.



Närbild för att se mönstret...


2 kommentarer:

  1. Det ska jag testa att göra själv.

    SvaraRadera
  2. Ja prova! Det är inte svårt.

    Det mest knixiga momenten var nog att få mönstret på marsipanen att finnas kvar... efter rullning.

    SvaraRadera