onsdag 13 juli 2011

Jordgubbsmousse

Ikväll gjorde jag en mycket god och somrig jordgubbsmousse som jag fyllde en tårta med (tillsammans med mörk chokladmousse). Jag har ju inte smakat tårtan än, men när jag "slickade skålen" så kan jag bara ge jordgubbsmoussen med beröm godkänt.

Receptet hittade jag hos Smulans bakblogg.

250 g frysta jordgubbar
3-4 msk snabbmarsanpulver
2-3 dl vispgrädde
1,5 msk socker

Tina och koka upp jordgubbarna och mosa dom med en gaffel. Jag silade även bort klumpar och kärnor så jag fick en slät kräm. Blanda ihop krämen med snabbmarsanpulvret. Vispa grädden ihop med sockret. Blanda sen ihop grädden med jordgubbsröran. Färdigt! Ställ in i kylskåp en stund så det stabiliseras.

Ett tips är att sikta ner marsanpulvret i jordgubbsröran, för jag fick några klumpar som jag fick kämpa med att få bort.


1 kommentar:

  1. Hej,a visst är den god.Använt den fyllningen 2 ggr bara.En gång med glasscreme och en gång med daimfluff.
    Tyckte med glasscreme då blev de klockrent.men ska jag vara ärlig så är min favoritfyllning hallonmousse med färska hallon.Passar perfekt med vaniljmousse eller glasscreme.Nr 2 hamnar päronmoussen.
    Jag tror definitivt att tårtan kommer bli asgod.Trevlig kväll
    Simone

    SvaraRadera