torsdag 11 augusti 2011

Chokladcupcake fyllda med färska jordgubbar

Mina första cupcakes blev av chokladmodell, fyllda med färska jordgubbar och toppade med chokladfrosting. Min spritsningteknik har väl lite mer att önska, men jag har anmält mig till en kurs hos Cake & Design så detta ska jag råda bot på.



Chokladcupcake (6 stycken)
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljsocker
1,5 msk kakao
1 dl mjölk
75 g smör

Blanda de torra ingredienserna innan du blandar i mjölken och sist det smälta smöret. Fyll formarna till hälften och grädda i ugn i cirka 15 minuter, 200 grader.

Chokladfrosting
100 g creme cheese
25 g smör
2-3 dl florsocker
1-2 tsk vanilj
100 g smält mörk choklad

Lägg i allt utom florsocker i en bunke. Vispa till en slät kräm, tillsätt sedan florsocker lite i taget tills smeten är jämn.


2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg! Härliga bilder högst upp! Hit ska jag komma fler gånger. Såg ditt inlägg på månadens sötsak om bakelserna, de ser smaskens ut. Påminner de om petits chouer i smaken?
    // Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!

    Tack så mycket :-)

    Vad gäller smördegsbakelserna så smakar ju själva smördegen inte så mycket utan det smaskiga är röran och de färska bären. Helt klart en väldigt somrig bakelse! Och enkel - vilket jag förstår att du gillar när jag spanar in din blogg :-)

    Och jag håller med, ibland vill man bara göra något snabbt och gott, och ibland känner man för att ägna mycket pysseltid åt sina skapelser.

    Vi ses i kakvärlden! ;-)

    //Maria

    SvaraRadera