torsdag 1 september 2011

Glasscreme

Glasscreme är inte riktigt vad det låter som... det är alltså inte glass. Däremot är det världens enklaste tårtfyllning. Smakar lite som mjukglass. Passar bra med hallon, blåbär, jordgubb... ja typ allt :-)
Denna recept räcker till en normalstor tårta.

2 dl mjölk
5 msk marsanpulver
2 dl vispgrädde

Vispa ihop mjölk och marsanpulver till vaniljkräm, ställ in i kylen en liten stund så den stelnar. Vispa grädden. Rör ihop vaniljkrämen och den vispade grädden.
 
Lätt som en plätt!

7 kommentarer:

  1. Dina tårtfyllningar låter så goda och det är guld att ha dem samlade. Nu vet jag vart jag ska vända mig när jag ska göra tårta nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Mums, låter smarrigt! Vad kan marsanpulver tänkas heta på franska? Måste kolla upp det.
    Som jag sa om "kräfttårtan", snart kan jag baka tårtbottnar, yes! ;)

    Bon Weekend :) / Kusinen

    SvaraRadera
  3. Åsa - kanske Sauce de Marsán? haha

    Lycka till med ditt "franska" bakande, en ugn underlättar ju faktiskt :-)

    SvaraRadera
  4. Jag läste historien bakom namnet Marsán för ett tag sedan. Tydligen var det bara för att ge vaniljsåsen ett skimmer av lyx och har ingenting med den franska orten Marsán att göra. Men en kul anekdot är det att just Marsán blivit synonymt med vaniljsås här i Sverige. :)

    SvaraRadera
  5. Karolina, i Sverige låter ju inte Marsansås så lyxigt direkt :-)
    Men gott är det ju faktiskt...

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  6. När jag testade tyckte jag inte alls att det blev gott. Kan man misslyckas med det eller är jag bara annorlunda som inte tycker att det är så fantastiskt som så många säger?

    Kram Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna,

      Misslyckas kan man nog... någon gång har den blivit grynig för mig och då gjorde jag om den. Men själv smaken har jag aldrig hört någon klaga på, snarare tvärtom. Den passar med många andra fyllningar, eftersom den i sig själv är ganska neutral.

      Radera