fredag 16 september 2011

Mörka chokladcupcakes på Leilas vis

Idag var det min tur att fixa fredagsfika till jobbet, så igår tillbringades kvällen med att baka cupcakes på Leilas vis. Cirka 25 stycken (swedish size, dvs små...) gjorde jag. Dock tycker jag mest de liknade vita flugsvampar när jag var klar...). Använde en relativt nyinköpt muffinsform med tillhörande pappersformar från Ikea. Dom blev lite avlånga... men helt okej.
Cupcakeform Ikea


Chokladcupcake


Cupcakes före dekorering

Det här receptet finns i Leila Lindholms bok A Piece of Cake. Man får ut 12 stora cupcakes eller 20 små.


3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakaopulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad, 70 % kakao


Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Smält chokladen i micron och vänd ner i smeten. Placera ut muffinsformar på plåt och fyll formarna till 2/3. Grädda i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt svalna.

Till dagens cupcakes använde jag en vit chokladfrosting, hämtad ur samma bok. Till 12 cupcakes behöver du:
200 g vit choklad
200 g färskost

Smält chokladen, låt den svalna en aning. Blanda med färskosten. Bred på eller spritsa på cupcakesen.

Dekorationer sugarpaste

Jag dekorerade med små blommor och hjärtan uttryckta ur Sugarpaste.

1 kommentar: