måndag 17 december 2012

Ischoklad och julmarknader i Wien

Nu närmar sig julen med stormsteg... och det är hög tid att sätta fart och göra julgodis.

Först ut i årets repertoar är en klassiker som jag gjort i många, många år nu. Ischoklad med apelsin. Blir mycket godare med apelsin tycker jag!

Ischoklad
 
Tomten på bilden är gjord av keramik och den målade jag på en kurs jag gick... för hundra år sen. Den står framme året runt, är helt enkelt min hustomte.

Ischoklad med apelsin
 
Årets version dekorerades med lite rosa/vitt/brunt strössel. Receptet på ischoklad med apelsin finns här
 
 
Förra helgen var jag i Wien med min mamma. En födelsedagspresent :)
Tusen tack snälla mamma för den - jag vet att du läser här ibland!
 
I Wien så gillas julen. Wienborna går "all in" kan man säga. Julmarknaderna är STORA, julkulorna är MÅNGA och glittret är lite extra GLITTRIGT.
 
Här är två mobilbilder från den största och mest kända julmarknaden, som ligger i parken framför rådhuset. Vi var där dels på dagtid, och sen gick vi även dit på kvällen. Varenda träd var pyntat med lyktor av alla de slag. Julmarknaden var mötesplats för Wienborna på fredagskvällen när vi var där, de kör förfesten i en av alla tusen gluhwein-bodar som fanns. 
 

Julmarknad
En av alla julkulebodar som fanns. Denna var med rött tema... sen fanns det en bod med vitt, en med silver, en med guld... ja hittar man inget där som passar... då ska man nog köra en gran utan kulor.

Julmarknad i Wien
 
Bakverk gillar dom också i Wien men det är inte riktigt som svenska bakverk. Mycket friterat och väldigt sött. Jag föredrar nog den svenska baktraditionen :)
 
Vi var i alla fall iväg till Hotel Sacher och mumsade på den världsberömda Sachertårtan. God, javisst, men en hederlig "svensk" kladdkaka går inte av för hackor den heller som ni ju vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar