tisdag 4 december 2012

Saffranskaka till första advent

I fredags var det min tur att fixa fredagsfikat till jobbet. Och då första advent stod för dörren så tyckte jag att en saffranskaka skulle passa bra.

Saffranskaka

Jag klippte ut bokstäver i papper och
la på kakan innan jag pudrade med florsocker.

Advent


Saffranskaka


  • 200 g smör eller margarin
  • 1 pkt saffran (à 0,5 g)
  • ev 1 sockerbit
  • 2 ägg
  • 3 dl socker
  • 1 1/2 dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • florsocker att sikta över

  • Sätt ugnen på 175°C.
    Smörj och bröa en slät, rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (för 10 bitar).
    Smält matfettet och låt det svalna.
    Stöt saffranet i en mortel, gärna med en sockerbit.
    Vispa ägg och socker poröst.
    Tillsätt saffran, matfett och mjölk.
    Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten. Häll den i formen.
    Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter. Sikta över florsocker.

    Jag har gjort denna kaka tidigare, och brukar servera den med grädde (ibland med en skvätt punsch i) och mandarinfklyftor (såna på burk)


    Adventskaka
    Gjorde två kakor, denna valde jag att ha stjärnor som dekoration. Och en otroligt suddig mobilbild blev det...

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar